Pressiteade

Jaga

Värvikunstnik: omaette eriala Renault Designis

Valencia oranž – värv, mis valiti viienda põlvkonna Clio turule toomiseks – pälvis 2019. aastal suurt tähelepanu, kahtlemata seetõttu, et see oli üldse esimene oranži värvi lakk, mida seeriamudeli jaoks toodeti. Ikooniline välimus, mille on välja töötanud Renault Designi värvikunstnik Raphael. Oma stuudios töötav värvitehnik kasutab pigmente, pärlmutrit ja alumiiniumoksiidi, et kujundada igal aastal 15–20 värvi. Pintslid kätte! Olge valmis! Läks!

„Ma võin kõike teha, kõike luua.Alumiiniumoksiidi, pärlmutri ja kõigi värvi koostamiseks vajalikepõhipigmentidega. Kõik vikerkaarevärvid“, sõnab Renault Designi värvikunstnik Raphael.

INSPIRATSIOONI VIKERKAAR

Renault Designis töötanud Raphael tegeles esimese kümne aasta jooksulvärvimisega, enne kui sai värvitehnikuks. Lihtsamalt öeldes teeb ta värvid,mida kasutatakse autodel, kui need tehasest lahkuvad. Pariisi lähedal asuvaRenault Designi peakorteri Technocentre’is on Raphaelil labor, kus tasaab mängida erinevate värvipigmentidega, ja kolm värvimiskabiini igauue partii pealekandmiseks ja testimiseks.

Tegelikkuses on värvide looja ennekõikekunstnik!

Esiteks annab värvi- ja materjalidisainer,kes määrab kindlaks loodava värvi üldise idee, Raphaelile esialgseinspiratsiooni.„Mulle öeldakse, et meotsime sinist, mis võib sõltuvalt sõidukist olla hele või tume, siis ma lähtunsellest," ütleb Raphael.

Protsessi selles etapis on palju küsimusi,millele tuleb vastus leida: kas tegemist on piiratud seeria sõidukiga?Kui jah, siis on teada, et värv onsuhteliselt lühikese elueaga. Või midagi strateegilisemat, püsivamat? Millisttüüpi kerel seda kavatsetakse kasutada? Kas Raphael peab töötama vägakonkreetse juhendi piires või on see pigem inspireeriv suunis õige meeleoluloomiseks.

Värvikunstniku prioriteet on välja pakkuda uusi ideid enne esimese partii valmistamist, milledisainer on heaks kiitnud. Selleks kasutab ta ülitäpseid tehnikaid, etsaavutada iga segu jaoks ideaalne tasakaal. „Mõnikordsaan juba esimesel katsel täiusliku tulemuse," ütleb Raphael. Sel juhulpiisab ühest päevast uue värvi heakskiidu saamiseks. „Kuid enamasti kulubselleks palju aega ja mitmeid nõupidamisi disaineriga, et leida täpselt otsitavvärv.“

NÄPUTÄIS PUNAST PIGMENTI

„Mul on toorpigmendid, mida leidub ainult keemiatööstuses. Teised,mida leidub enamikus garaažides. Segan need kokku, et saada õige värv.“ Kui varem olid pigmendid orgaanilised ühendid, siis nüüd on needsünteetilised ja Ameerika Ühendriikidest, Jaapanist ja isegi Saksamaalton pärit lugematu arv sorte.Pigmendid koosalumiiniumoksiidi ja pärlmutriga on iga uue värvi valmistamisel olulisedkoostisosad.

Värvid eksisteerivad mitmes suures perekonnas:tahke, metalliline, pärljas, kolmekihiline (koosneb tahkest kihist,pärlmutterkihist, seejärel lakikihist) ja värvilised lakid.

See on natuke nagu toiduretsept...ainult et lusikat ei laku, kui olete lõpetanud! Kas malisan suurema tilga sära? Või ainult tibakese? Millised värvid sobivad omavahelhästi kokku? Kas peaksin kasutama värvilist alumiiniumoksiidi või lakki?Eesmärk on alati luua midagi uut ja harmoonilist.“

Kuigi lõpliku värvi saamiseks vajame ainultkolme kuni kaheksat koostisosa, on soovitud tulemuse saavutamine tegelikultdoseerimise küsimus. See võib tähendada, et sinna jõudmiseks tuleb valmistada tosinerinevat partiid. On ütlematagi selge, et võimalike kombinatsioonide arv onpeaaegu piiramatu. „Ma ei saa endale lubada igas suunaslendamist," ütleb Raphael ettevaatlikult.Loomulikult on eesmärk luua midagi, mismeeldib võimalikult paljudele inimestele, kuid lõppkokkuvõttes on peamine tegurkulutõhusus.“ Lõpptoode saadakse seejärel laki,enamasti läikiva, lisamisega. Segule vaiku lisades saab Raphael muuta kaviimistlust, alates matist kuni satiinini.Raphaeli viimaste geniaalsete ideede hulgas on Glass Flakes –miniatuursetest klaashelmestest koosnev koostisosa, mis alussegule või lakilelisatuna aitab värvil valgust peegeldada.

KUJU: KÕIK VÕRGUTAMISE KOHTA

Pärast pigmentide partii valmistamist ningvärvi- ja materjalidisainerilt rohelise tule saamist liigub Raphael edasi tehnilisemassefaasi. Asi on selles, et „esimesel kokkusegamisel“ peab olemavõimalik värvi iga kord tõetruult reprodutseerida. Seejärel teeb Raphaeltihedat koostööd tarnijaga, kes vastutab „värvide sobitamise“ eest,tuginedes tööstuslikule juhisele. See etapp kestab umbes kaheksa nädalat. Seejärel kantakse värv kõverale vormile:üsna suurele plekitükile, mis püüab valgust erinevalt vastavalt nurgale javalgusallikale. See annab lõpptootest hea ettekujutuse. Selleks, et olla kindelja saada projektimeeskondadelt heakskiit, kannab Raphael 1:1 mõõtkavasautole lõpliku värvi. Lõpuks reprodutseerivad tehaserobotid täpselt samavärvi, kasutades väga täpseid pihustus- ja surveprotsesse.

Olenuurinud kõike – valgest mustani, punasest roheliseni. Oma töös pean leidmaviise, kuidas olla alati uudne. See on kõige võti. Pean otsima uusi pigmente.Tegema asju teisiti.“

Värvi loomise päevast kuni selle esmakordseautole kandmiseni koosteliinil võib teinekord kuluda kuni poolteist aastat.Mõnel värvil, näiteks Alpine’i tuleoranžil (Fire Orange), kulus aga viis kordakauem (täpsemalt kaheksa aastat), enne kui see ilmavalgust nägi.

Loomingujäädvustamiseks kasutasRaphael lõpuks oma kujutlusvõimet värvile nime andmiseks. Näiteksnimi „Sansibari sinine“ –kasutatud esmakordselt Arkanal – tuleneb puhkusemälestustest: „Seemeenutab valge liiva, vee ja tumeda taeva värvi.“

ORANŽIST EELKÄIJAST PRESIDENDISINISEKS

„Kui ma näen tänavatel värvi, mis mullemeeldib, mõtlen mõnikord, milliseid pigmente meie konkurent kasutas sellesaamiseks. Siiski annab see mulle alati värskeid ideid ja originaalseidkoostisosi, mille abil kujundada midagi, mida mujalt ei leia.“

Nii oli seeValencia oranžiga, mis kaunistab 5. põlvkonna Cliot. Tegemist on autotööstuseajaloos esimese ja ainsa oranži värvi lakiga tootmismudeliga. Kombineerituna erinevat värvialuspinnaga annab lakk toonile küllastumise, mis on sügavam ja elavam. „Värvilistelakkide osas olime juba leekpunasega (Flame Red) mõnevõrra teistest ees," meenutabRaphael. „Idee oli leidaviise, kuidas järgmisel mudelil sama hästi, kui mitte paremini teha, otsidessamal ajal midagi originaalset.“Raskus seisneb selles, et kõik värvid ei sobikõigile keretüüpidele ega ka kõigile siluettidele. Ümarate ja lopsakatevormidega auto, nagu Clio, käib käsikäes võimsa, küllastunud leekpunase värviga.Samas on hallide varjunditega metallikvärv, näitekskiltkivihall, pingelisemate joontega autokere, nagu täiesti uus Megane E-TECHElectric, jaoks isegi intrigeerivam.

Lõpuks on rafineeritumaid või laialdaseltaktsepteeritud värve lihtsam siduda teiste sõidukikujudega. Kesköösinine onüks sellistest värvidest. Seda kasutatakse täiesti uue Megane E-TECH Electricu,ZOE ja Prantsuse presidendi juhitud Espace'i jaoks.

VÄRV,KAS OHUTATUD LIIK?

Viimasekümne aasta jooksul olen töötanud väga küllastunud ja värvikate toonidega. Värvidtõusid esile," ütleb Raphael.„Olen värvide fänn. Mida vähem on valget, musta ja halli, seda suuremas hoosolen! Tegelikult tahaksin teedel näha rohkem kogu värvispektrit. Kuid tänanemaailm muutub üha ühtlustatumaks.“

Aasta tagasi Axalta (autovärvide spetsialisti)läbi viidud uuring kinnitas, et värvid muutuvad tegelikult ühtlasemaks. Uuringukohaselt on 81% kogu maailmas turustatavatest sõidukitest kas valged(38%), mustad (19%) või hallid (15%). Tootjad eelistavad neid värve, sestnende valmistamine on suhteliselt odav. „Mõned neist värvidest on olnudigavesti," ütleb Raphael.„Nadon loodud kestma. Võtke Renault’valge: see on üle 30 aasta vana!“ Kuigi tootjate pakutavad värvipaletid on ühapiiratumad, on mõned turud pikka aega olnud vastu neutraalsematele värvidele jajätkavad seda ka tänapäeval. Mõne riigi kultuurid armastavad rohkem värve. Niion see Indias, kus vürtsid ja kangad loovad värvikaleidoskoobi. 2020. aastaldemonstreeris Renault näituseautotKiger, mis sillutas teed uuele spetsiaalselt India turule mõeldud mudelile.Spetsiaalselt selle mudeli jaoks disainitud värv Aurora Borealis(virmalised) oli ainulaadne selle poolest, kuidas see muutis välimust olenevaltvaatenurgast ja valgusest. See ühendas sini-lillad toonid neoonrohelisteaktsentidega.

Tootjate osas ütles Renault’ värvide jamaterjalide peadisainer François Farioneelmisesloos, et tema arvates on „Renault’l oluline eelis,sest firma pakkumine sisaldabkeskmisest suuremat värvivalikut. Müüme umbes 10% rohkem värvilisi mudeleid kuimeie konkurendid.“

Mitte väga kaua aega tagasi kaldusidvärvikunstnikud looma ristvärve. Teisisõnu värve, mida kasutasid mitmedgrupi brändid. Tänapäeval kuulub iga värv ainult tootjale või isegikonkreetsele mudelile. Igal brändil on oma identiteet, millel onainulaadne visuaalne keel. „Dacia onainus, millel on rohelised varjundid, loodusest ammutatud paletiga," sõnabRaphael. „Samas kui Alpinekeskendub erinevatele sinise toonidele, mida me pidevalt uuendame.

Mis puutub Renault’sse, siis „töötame nüüd värvideloomiseks, mis on väga nõutud ja peenemad,“ ütleb Raphael.„Me säilitame mõned värvidteatud küllastumisastmega, kuid otsime ka keerukamaid toone, mõnikord iseginatuke metalseid.Kaldumerikkalikumate ja sügavamate värvide poole.”

Galerii

Ole ühenduses

Jälgi meid sotsiaalmeedias

Meie veebileht kasutab küpsiseid.