Pressiteade

Jaga

Kokkuporge vordub kolmandalt korruselt kukkumisega

Pelgalt kiirusel 50 km/h toimuva kokkuporke puhul mojub inimkehale joud, mis on vordne kolmandalt korruselt vastu maad kukkumisega. Samas kokkuporge kiirusel 110 km/h on vorreldav matsuga, kui hüpata alla 46 meetri korguselt. Tragöödia mojusid on voimalik vähendada, kui turvavöö peale panna ning transporditavad esemed ja koduloomad kindlalt kinnitada.

Isegi väga väikesel kiirusel toimuva kokkuporke korral omandavad autojuhi ja kaassoitjate kehad märkimisväärse raskuse. Koigest 13 km/h kiiruse juures „teekonna katkedes” kaalub näiteks autojuhi pea seitse korda tavalisest rohkem.* Kui turvavöö ei ole kinnitatud ja kokkuporge toimub suurema hoo pealt, siis voivad soitjad isegi autost välja lennata. „Autojuhid ei pööra tihti erilist tähelepanu selle, et näiliselt ka tühine ja väiksel kiirusel toimuv kokkuporge voib tegelikult tervisele ja elule ohtu kujutada. Turvavöö kinnitamata jätmine, selle lihtsalt üle ola tombamine voi soidu ajal istmel lebamine on vaid moned käitumisviisid, mis näitavad, et autojuht ja kaassoitjad ei hinda ohtlike olukordade tekke voimalust adekvaatselt,” kommenteerivad Renault’ soidukooli esindajad.

Järsu pidurdamise voi kokkuporke korral osutuvad väga ohtlikuks ka autosse lahtiselt jäetud esemed. Kiiruse 100 km/h juures toimuval kokkuporkel muutub taga aknalaual lebav ja üksnes 250 grammi kaaluv raamat püssikuuliks* – sellise jouga lendab raamat vastu tuuleklaasi, armatuurlauda voi autosistujaid. „Koik, isegi koige pisemad esemed tuleb kindlalt kinnitada. Seda soltumata soidu kestvusest,” rohutavad Renault’ soidukooli opetajad. „Tagaaknalaud peaks olema tühi ja seda mitte ainult seepärast, et lahtised esemed voivad kokkuporkel voi järsul pidurdamisel eluohtlikuks osutuda –see segab ka nähtavust,” lisavad instruktorid.

Kokkuporke voi järsu pidurduse korral muutuvad sama ohtlikuks ka kaasassoitvad koduloomad, sest nad voivad onnetuse korral lennata tohutu jouga ettepoole.

Selleks tuleks näiteks koeri transportida tagumiste istmete taga eraldatud pagasiruumis – kuid see on voimalik üksnes universaalide puhul. Teistel juhtudel tuleb koduloomi transportida tagaistmel, kasutades spetsiaalset turvakinnitust, mis on müügil igas loomapoes. Lisaks voib paigaldada spetsiaalse mati, mis hoiab ära, et loomad satuvad esiistmetele. Väiksemate koduloomade transportimisel tuleks kasutada puuri vms, mis disainitud spetsiaalselt selleks otstarbeks.

Autoga soites pea meeles, et:

- kinnitada tuleb turvavöö, soltumata sellest, kus istud;
- ei tohi oma jalgu panna teise istme, armatuurlaua vms peale;
- ei tohi istme peal pikutada;
- turvavöö ülemist osa ei tohi panna käe alt; pole motet teeselda turvavöö kinnitamist, hoides seda lihtsalt ühes käes;
- ära tuleb panna voi korralikult kinnitada koik autos olevad lahtised esemed: telefonid, pudelid, raamatud jms.;
- loomade transportimisel tuleb kasutada spetsiaalseid turvavahendeid;
- tagaaknalaud peaks olema tühi;
- autos pole soidu ajal lubatust rohkem reisijaid.

* Allikas: LAB (Laboratory for Accident Research, Biomechanics and Human Behaviour Studies)

Galerii

Allalaetavad failid

Ole ühenduses

Jälgi meid sotsiaalmeedias

Meie veebileht kasutab küpsiseid.