Pressiteade
Meditsiinilises kontekstis pärineb sõna„kliiniline" kreeka terminist, mis tähendab patsientide eest hoolitsemisthaiglas. Kuid autotööstuse kontekstis on kliendid need, kes entusiastlikultotsustavad asendada patsiente vaatlusobjektidena.
„Kui olete tulevase sõiduki kallal üle kaheaasta töötanud, on teil hea meel seda potentsiaalsetele klientidele esitleda janäha, kas nad hindavad teie pingutusi!“
Céline, kliendiuuringute ekspert
KLIINILISED KATSED, UURING, MIS VÕIB PROJEKTITÄIELIKULT MUUTA
Vaid aasta tagasi kinnitas strateegiline plaanRenaulution Renault Grupi ambitsiooni tuua turule sõidukeid ja teenuseid, misloovad klientidele veelgi rohkem väärtust, vähendades samas nende arendamisekskuluvat aega. Väärtust pakkuvate autode varasem turuletoomine nõuab klientidenõudmiste ja soovide paremat arvestamist. Seega on kliinilised katsed sellelähenemisviisi otsene laiendus.
Kliinilised katsed kutsuvad esile jaanalüüsivad potentsiaalsete klientide paneeli reaktsioone, kui nad avastavadkonkurentide kõrval uue sõiduki. Katsed hõlmavad kõigi nende arvamuste,reaktsioonide ja emotsioonide – nii verbaalsete kui mitteverbaalsete – kogumistja tõlgendamist. See tähendab, et tuleb eelnevalt kontrollida, kas kõik uueauto edu jaoks üliolulised koostisosad on müügile jõudes saadaval. Veenevkontseptsioon, atraktiivne disain, meeldivus võrreldes konkureerivatemudelitega ja mõistliku hinnaga teenused on kõik kriteeriumid, mis vaatlusealla võetakse. Eesmärk on kinnitada, et arendatav sõiduk on klientide silmisõigel teel, siis on sellega rahul ka projektimeeskonnad ja juhid.
Céline sõnab, „kliiniline katse on olulinesündmus, mida projektimeeskonnad väga ootavad – ja lisaks palju muud. See ontõehetk ja kinnitus arenduses oleva sõiduki jaoks.”
Renault Grupp kavatseb 2025. aastaks turuletuua 24 uut sõidukit, sealhulgas 10 elektrimudelit, mis on osa Renalutionistrateegilisest plaanist. Seetõttu on nende uuringute edukus ja näidustusedväga olulised. Igal aastal toimub viis kuni kümme kliinilist katset.Kliendiuuringute osakonna ja spetsiaalsete agentuuride meeskonnad töötavadalati ambitsioonikate ja paljutõotavate tooteplaanide elluviimise nimel. Célineselgitab, „asjaolu, et peaaegu kõigi 2024. aastal turule toodavate autodeprototüüpe testiti ja esitleti juba 2021. aastal, annab aimu kollektiivsestootusest ja kiirest tempost, mida me praegu säilitame”
OSALEJATE, MEESKONDADE (JA SÕIDUKITE)PAIGUTAMINE PARIMATESSE TINGIMUSTESSE
Kliiniline katse hõlmab vähemalt kaheksatnädalat eelnevat planeerimist ja korraldamist. Renault Grupi kliendiuuringuteosakonna koostatud ranget spetsifikatsioonide loendit järgides kavandavad jaüldiselt ka juhendavad spetsialiseerunud turu-uuringufirmad katsete kõikiaspekte: osalejate ja asukohtade valimine, asukoha ettevalmistus ja logistika,ürituse planeerimine ja läbiviimine ning andmete kogumine ja tõlgendamine,samuti lõpparuande koostamine ja klientide esindamine konsultatsioonidel jaotsuste tegemisel.
Täpsus, loovus ja õigete ressurssiderakendamine on katse sujuva kulgemise eeltingimused. Iga detail on oluline –kuni sõidukite füüsilise asukohani, et mitte mõjutada kliente ega tekitadamingisuguseid eelarvamusi. Ja lõpuks, mis pole sugugi vähem tähtis, tuleb katseigal etapil tagada täielik konfidentsiaalsus. Mis tahes konfidentsiaalse teabeavalikustamine võib avaldada soovimatuid tagajärgi Renault Grupile ja uuringutläbiviivale ettevõttele. Selle riski vältimiseks on Renault Grupi ennetus- jakaitseosakonna meeskonnad kaasatud katsete ettevalmistamise igas etapis ningturvatöötajad on kohal ka katse päeval.
Arvestades, et kliiniline katse toimub kolmaastat enne sõiduki müügi algust ehk peaaegu poolel teel selle viieaastasestarendusest, on vastavalt ettevõtte kõikidele nõuetele tavaliselt saadaval vaidüks prototüüp. Selle napi ressursi olemasolu määrab seega kliiniliste katseteajakava, mis peab leidma oma koha üldises, kogu ettevõtte vajadusi hõlmavasajakavas. Kliendiuuringute osakond kahekordistas (ja mõnel juhulkolmekordistas) hiljuti iga kliinilise katsega hõlmatud riikide arvu, et kogudalaiemat valikut vastuseid. Seega peab kogu protsess kulgema nagu hästi õlitatudmasin. Sama sõiduki esitlemine mitmes riigis korraga on võimatu; iga prototüüptuleb ohutult ja konfidentsiaalselt transportida ühest katsekohast teise. Igaprototüüpi käsitletakse kui käsitsi valmistatud ja hindamatut üksikosa. Kohalejõudes peab sõiduk olema parimas korras ja kahjustuste eest kaitstud; jällegi,eksimisruumi pole.
Céline rõhutab, „peame uut autot teiste kõrvalnäitama, nagu oleks see müügisalongis. Osalejad peavad olema võimelised mõistmaprototüübi proportsioone ja omadusi realistlike ja tuttavate pidepunktide abil,et nad saaksid täpse esmamulje.”
Teises ruumis olev projektimeeskond saabkuulata osalejate reaktsioone. See viib alati huvitavate ja kirglikearuteludeni. Sellest teabest tulenev pinge ja põnevus õhutavad alati viljakaidvestlusi. Kui osalejal kulub idee mõistmiseks liiga kaua aega või ta reageeribootamatult, on pinge käegakatsutav – kuid kui esimesed märgid on positiivsed,saadab seda kergendusohe. Iga tagasiside kutsub tõenäoliselt esile tuliseidreaktsioone ja spontaanseid vaidlusi projektimeeskonna liikmete vahel. Ükskikliiniline katse ei möödu selliste kommentaarideta nagu „ma ütlesin teile, etsee ei tööta“ või „näete, meil oli õigus sellesse uskuda ja seda nõuda!“Osalejad teevad sageli veidraid märkusi, tekitades koomilisi hetki, mis toovadkogu projektimeeskonna näole muheluse. Tõepoolest, iga töötaja kogeb kliinilistkatset nii, nagu sõltuks sellest kogu projekti elujõulisus – seepärastpanustavad nad sellesse sündmusesse nii palju.
KATSETULEMUSED, MIDA ON KEERULINE PROJEKTIKAASATA
Üldjuhul peaksid kõik kliinilisest katsestsaadud analüüsid olema ülekantavad kuue nädala jooksul pärast sündmust. Kuidpeamised järeldused ja võimalikud takistused tuleks välja tuua veelgi varem.Aeg on ülioluline, eriti arvestades, et ajakava peab sisaldama hinnangulistaega katses soovitatud meetmete väljatöötamiseks.
Kuid tavaliselt ei pea meeskonnad pärastkliinilist katset alustama tühjalt lehelt ega muutma sõiduki konstruktsiooni,kui just pole juhtunud mingisugune katastroof. Sellegipoolest meenutab Céline,et, „oleme pidanud mõned projektid peatama.” Samuti on meeskonnad pidanudaeg-ajalt sündmusi edasi lükkama või liikuma äärmiselt tihedas ajakavas, etteha olulisi muudatusi. Kliiniline katse toimub nüüd vahetult enne sõidukidisaini lõplikku kinnitamist. Hiljuti tõstis Renault Grupp selle sammu projektiajakavas ettepoole, et jätta aega parandusmeetmeteks, mida osutus võimatukslisada eelmises etapis. Kas kere või tagumiste disainikomponentideülevaatamine, uute osade lisamine, kui nende puudumine põhjustab probleeme (ntkatuseluugid) või puuduvate või lihtsalt mitte vajalikul tasemelsisustusdetailide ümberkujundamine, igasugune ajaline manööverdamisruum on hea– eriti oluliste suurte detailide jaoks, mis nõuavad põhjalikku tööd.
KLIINILISED KATSED, MIS NÄITAVAD AUTOTÖÖSTUSEOLEMUSE MUUTUMIST
Viimasel ajal on katsed üldiselt – kakliinilised – toonud päevavalgele uut ja huvitavat teavet. Näiteks väljendavadkliendid elektrisõidukitele üha küpsemaid ja spetsiifilisemaid ootusi. Sõiduulatus,jõudlus ja ökonoomsus ning laadimistaristu on nüüd kõik aruteludes tõusetuvateprobleemide seas. Elektri- ja elektrifitseeritud sõidukid hõivavad Euroopaturul ja eriti Renault’ valikus kasvava osa. Seega tuleb nüüd antud lubadustestkinni pidada.
„Hiljutised kliinilised katsed, mis tehtiselleks, et valmistuda Renaulutioni raames välja kuulutatud autode tootmiseks,näitasid elektri- ja elektrifitseeritud sõidukite puhul klientide kasvavatmuret laadimistaristu pärast – kui kiiresti see laiemalt kasutusele võetakse?Kuidas ja kus saab laadida? Kui palju laadimine maksab, jne? Lisaksklassikalisematele ootustele esitavad osalejad küsimusi uute teenuste jafunktsioonide kohta.”
Kuigi need mured on autotööstuses ja klientidesilmis suhteliselt hiljutised, pole need Renault Grupi jaoks uued. Pikaajalinekogemus ja väärtuslik perspektiiv tähendavad, et grupp on valmis tegelema uuteteemadega ja vastama tekkivatele väljakutsetele.
OSALEMINE KLIINILISTES KATSETES: OSALEJATEKOGEMUS
Kõik kliinilistes katsetes osalejad valitakse inimesteandmebaasist, mida vastutav turu-uuringute ettevõte pidevalt kontrollib jaajakohastab. Vastavalt ettevõtte suurusele ja sektorile võib andmebaas hõlmatatuhandeid inimesi. Neid andmebaase suurendatakse ja uuendatakse pidevalt ningigal aastal lisandub ja kustutatakse tuhandeid uusi osalejaid. Vabatahtlikosalemine on soovitatav ja üldjuhul saab avaldusi esitada otseturu-uuringufirmade veebilehtedel. Osalejate valikuprotsessi juhtimine onsamuti võtmetähtsusega, kui mitte kõige olulisem etapp; tõepoolest, see tõstabvõi rikub turu-uuringute ettevõtte mainet.
Taotlejad valitakse selle järgi, kui hästi nadsobivad katsetatava projekti sihtkliendiga. Arvesse võetaksesotsiaal-demograafilisi profiile, st vanust, sugu, perekondlikku ja ametialastseisu, samuti osalejate elukohta ning vastava toote kasutamist ja seostsellega. Neile juba kuuluvate sõidukite kaubamärgid ja mudelid on samutiloomulikult väga olulised. Kuid see ei ole kõik; osalejal ei tohiks kunagi ollamingit lähedust või seost uuritava teemaga. Turu-uuringufirma peab kontrollimaja tagama, et kõik need kriteeriumid on täidetud. See tähendab, et autodekliinilistes katsetes ei tohi valida osalema Renault’ Grupi töötajaid,konkurente ega ajakirjanikke. Veelgi enam, ükski inimene ei saa osaleda liigapaljudes katsetes. Turu-uuringufirmad peavad tagama, et osalejad oleksid alatiavatud meelega ja suudaksid anda spontaanseid ja kalkuleerimata vastuseid;kogenud, peaaegu professionaalsete osalejate kasutamine pole lihtsalt õigevalik. Muide, õnnelikud osalejad peavad allkirjastama väga rangekonfidentsiaalsuslepingu.
Kõik sellel veebilehel olevad materjalid (sealhulgas, kuid mitte ainult: tekstid, fotod, graafika, helifailid, animatsioonifailid, videofailid ja nende paigutus veebilehel) on Renault SASi ja/või selle sidusettevõtete või kolmandate isikute omand, kes on volitanud Renault SASi nende piiratud kasutamiseks, ning on kaitstud autoriõiguse ja muude intellektuaalomandi kohta kehtivate õigusnormidega. Eespool nimetatud materjalide kasutamine muudel kui toimetuslikel eesmärkidel, eelkõige turundus- või reklaamieesmärkidel, on rangelt keelatud.