Pressiteade
PrantslaseRomain Grosjeani hirmutav õnnetus mullusel Bahreini vormel 1 Grand Prix’ltuletas avalikkusele taas teravalt meelde ohud, millega võidusõitjad kokkupuutuvad. Riski minimeerimiseks tehakse tohutuid pingutusi ja rõivad, mida nadkannavad, on palju enamat kui mainekas vormiriietus – õnnetuse korral on needlihtsalt kaitsvad rindejooned.
„Kiiver,mis on õnnetuses meie parim sõber, on ka meie vapp.“
MatthieuVaxivière, Alpine Elf Matmut Endurance Teami sõitja
Tugevdatud, kuid sulgkerge kiiver
Tänu oma partneri, ülemaailmse mootorispordiohutuse instituudi (Global Institute for Motor Sport Safety), tööle täiustabFIA (Fédération Internationale de l’Automobile) pidevalt olemasolevaidvõistlusriideid, millest annab tunnistust uus ohutusstandard, mis võetikasutusele vormel 1 ja World Endurance Championship ralli 2020. aasta hooajaalguses.
Standardis,mida nimetatakse 8856-2018, sätestatakse, et pilootide kiivrid – valmistatudkohustuslikult süsinikkiust – peavad nüüd tagama visiiri kohal täiustatudballistilise kaitse. Kiivritele tehakse ka enneolematu hulkvastupidavuskatseid, sealhulgas kokkupuude 790 °C leegiga. Ja mõelda, et 1950.aastate esimesed kõvad kiivrid valmistati šellakiga kaetud lõuendist!
Kuidkiiver peab jääma võimalikult kergeks, selgitab Matthieu Vaxivière: „Kerguson kiivri puhul väga oluline, eriti vastupidavuse prototüübis nagu hüperautoA480. Kurvides mõjuvad meile suured külgmised tõmbejõud, mis muudavad pea„raskemaks“. Iga kokkuhoitud gramm hõlbustab kindlat autos püsimist."
Grammijahtkäib kõikjal, ka kiivri dekoratiivvärvides. Matthieu’ kiiver, äratuntav sinise,kollase ja punase värvi trio järgi, mis teda saatnud algusest peale, on kaetudainult... 76 grammi värviga, ei grammigi rohkem!
Tuldtõrjudes
Kuidoht, mida kõik autojuhid kõige rohkem kardavad, on tulekahju ja seetõttu onpeamiselt Nomexist valmistatud leegikindlad võistluskostüümid ja aluspesukohustuslikud alates 1960. aastate lõpust.
Standard8856-2018 kehtib ka nende võistluskostüümide kohta. Lisaks sellele, et needpeavad vastu pidama 12 sekundit temperatuuril 700 °C, peavad need vastamarangetele soojusülekandenõuetele. Just tänu sellelemeetmele suutis Romain Grosjean leegis üle elada tervelt 28 sekundit ja pääsedalihtsalt käte põletushaavadega.
Võistluskindadon tulekahju korral haavatavamad kui võistlusriided. Asjaolu, et autojuhidsoovivad tunnetada rooli väiksemaidki vibratsioone, tähendab, et kinnaste osadon valmistatud vaid ühest kihist leegikindlast kangast. FIA on täielikultteadlik naha omadusest leegi käes kahaneda ja soovitab seetõttu kasutadavõimalikult vähe nahka, hoolimata selle vaieldamatutest taktilistestomadustest.
Määrusedsätestavad ka, et kaunistused, nagu tikitud logod, flokk- ja fooliumtrükised,mida kasutatakse võistlusriietuse isikupärastamiseks ja meeskonna sponsoritereklaamimiseks, peavad olema tulekindlad. Samuti on reguleeritud aluspesu,sukkmütsid ja sokid.
Ärgemunustagem mugavust
Kuigivõistlusriietuse esmane eesmärk on kaitsta juhte põletuste eest, peavad need siiskiolema mugavad, eriti kestvussõidus, kus juhid veedavad rooli taga korraga kunineli tundi. „Oluline on, et võistlusriietus on individuaalselt kohandatudjuhi kehaehitusele,“ ütleb Alpine Elf MatmutEndurance Teami juht Matthieu Vaxiviere. „Pika sõidu jooksul ei taha satõesti, et miski sind takistaks. Isegi halvasti tehtud õmblus võib osutuda vägaebamugavaks.”
Autojuhtide maksimaalse mugavuse tagamiseks pööravad rõivatootjadsuurt tähelepanu kasutatavatele kangastele. Seetõttu on tänapäevasedvõistluskostüümid kaitsvad, kerged ja valmistatud hingavatest tekstiilidest.Alpine Elf Matmut Endurance Teami juhtide rõivad on valmistatud ItaaliasSabelti ettevõttes ja nende kaal on kõigest 265g/m2!
Kuigi mugavust ei tohi unustada, on kangelaste kangast kujundadeskõige olulisem ohutusaspekt. „Turvalisus on meie peamine mure!”, võtabkokku Matthieu Vaxivière.