Pressiteade
„Elektriautos viibidesüllatab teid vaikus. Me tahame selle vaikuse maskeerida häälega.“
Laurent Worms, RenaultGrupi audiostrateegia juht
Vaikusehääl
Alates esimestest elektrilistest ideeautodest on Renaultolnud konkreetse VSP väljatöötamise eestvedaja. See sai reaalsuseks 2012.aastal ZOE seeriaversiooniga, millel oli hoiatusheli, mis pidi kuulutama: „Olenelektriline, olen tipptasemel, olen Renault“. See pidi olema ka heli, misseostub Renault’ ja selle positiivsete inimesele keskendunud väärtustega;brändiomane heli, mida saab hiljem kasutada Renault elektrimudelitel. „Ideeon loomulikult jalakäijaid hoiatada ilma neid hirmutamata! Samal ajal peamelooma positiivse seose selle hoiatuse, elektriautode ja Renault brändi vahel, ütleb Laurent Worms.
Täna valmistab Renault ette uue põlvkonna elektrimudeleid,mis põhinevad eelkõige Mégane eVisioni ja R5 prototüübi näituseautodel. Ka needmudelid vajavad endale omast välisheli. Heli, nagu ka esimese, arendasidPariisi Ircami stuudiotes ja vaiksetes laborites taju- ja helikujunduseuurimisrühmad.
Hästi kirjutatud partituur, peenhäälestatud pillid
Helikujunduson igas mõttes meeskonnatöö. See nõuab visiooni, tehnilisi oskusi,kannatlikkust ja tähelepanu detailide osas. See ühendab paljusid Renault Grupitöövaldkondi, sealhulgas toote-, disaini- ja inseneriosakonnad. Samutikutsutakse VSP loomisel appi välispartnereid ja eksperte. Tasub meenutada, etpartnerlus Renault Grupi ja Ircami vahel algas 1994. aastal, ammu enne seda,kui Renault valis oma tulevikuks autotööstuses elektrisõidukid. Sellest ajastalates näib, et see ajalooline side on aidanud inspireerida mitut töökohta:enne Renault’ga liitumist omandasid Laurent Worms ja teised töötajad tipptasemelrakendusakustika teadmised Ircamis.
„Minuroll on suuna seadmine. Ma tuginen klientide rikkalikule tagasisidele japraegustele suundumustele, et kirjutada helispetsifikatsioonid, mis kirjeldavadsoovitud keskkondi ja tekitavad seoseid meie brändi identiteediga.“
LaurentWorms
Renault’ tulevaste elektriliste mudelite helide juures tulebsäilitada ajalooline seos varasemate toodetega ja seda arendada. Ircamil onalusuuringute, akustika, muusika ja heli oskused, mis on seda tüüpitööstusrakenduste ja seotud piirangute juures väga hinnatud. Sellisetähtsusega projekti esimene etapp seisneb tööstusharu tehniliste,ergonoomiliste, funktsionaalsete ja identiteediga seotud aspektide mõistmises.Teisisõnu peab see vastama küsimusele: milline on välise heli nõutav jasoovitav olemus?
Neistalgandmetest lähtudes kasutatakse erinevate aspektide edastamiseks meediumenagu sõnad, pildid, fonoteegid ja isegi müra, mis väljendavad omal kombel neidseoseid ja emotsioone, mis on tulevase helikujunduse eesmärk.
„Seetöö on osa pika koostöö ajaloost ning saame selleks kasutada rohkem kui kümneaasta jooksul saadud tagasisidet ja kogemusi. See tähendab, et saame määratledaja konsolideerida tugevaid mõisteid nagu pealetükkivus. Eesmärk on täitaesmased heliökoloogia nõuded: muuta heli sõiduki sees võimalikult märkamatuks,et tagada suurem mugavus.“
NicolasMisdariis
Seejärel tuleb väljendatud kavatsused instrumentide jareaalsete (salvestatud) helide või sünteetiliste arvutipõhiste helide abilkonverteerida kuuldavaks materjaliks, rakendades samas harmoonia põhireegleid.Näiteks teame, et mažoor või harmoonia tekitab paremini kui ükski teinekergenduse või rõõmu tunde ... Seevastu dissonants, ükskõik kui väike, sedatüüpi akordis viitab kohe pingele… Vaadake ette!
Nii komponeerib helikujundaja nende helimaterjalidega, etsaavutada harmooniline tulemus. Järgmisena tulevad rütmid ja modulatsioonid,mis moodustavad VSP ühe põhikomponendi, nimelt helilise interaktiivsuse,kohandudes auto liikumisega ja aidates nii kaasa ainulaadse, elava jadünaamilise tunnusheli kujundamisele.
Hästi juhitud orkester
Pärast uurimisetappetõusevad esile teatud suunad või ettepanekud.Sellesetapis kogunevad küsimused ja kahtlused. Kõigil on oht lähtuda hinnanguandmisel oma maitsest. See on esimene lõks. Järgmine lõks oleks püüda lepitadakõigi – paratamatult lepitamatut – arvamust. Seega on helikogemuse juhi rollkogu projekti vältel tagada ja kaitsta meeskondades tööetappidekindlaksmääratud järjepidevust. Lõppkokkuvõttes on otsuse tegemisel oluline, etettevõte võtaks omaks valitud tunnusheli tugeva, isegi vastuolulise iseloomu.See on aluseks eristatavale helile, mis tõenäoliselt aja jooksul ennasttõestab. Ja sellise seisukoha on võtnud Renault.
Lõppsõna ütleb Laurent Worms: „Minu unistus on see, ettulevaste Renault elektrisõidukite helisignatuur loob emotsiooni, mis sarnanebvõrgutava parfüümi mõjuga, aidates samal ajal kaasa tuleviku linna paremalehelikeskkonnale.“
Soovime parimat meeskondadele, kes juhtisid uue heliväljatöötamist, mida kuuleme peagi täiesti uuelt Mégane E-TECH Electricult!
LaurentWORMS: heliekspert ja kogenud muusik
Laurent’i kireks on helikujundus ja uued helitehnoloogiad.Ircami poolt välja antud muusikakustika kraadiõppe diplomiga inseneri tagaseisab vabakutseline multiinstrumentalist. Kui saab, läheb Laurent lavale, etkoos pop-/rock-kaverite bändiga laulda ja elektrikitarri mängida. Laurentkomponeerib muusikat ka arvutis, ühendades analoog- ja digitaaltehnoloogia.Võib öelda, et kirg heli vastu on nii tema töö kui ka mäng!
FotodLaurent’ist kontserdil
ENCADRE#2
RenaultGrupp ja Ircam: partnerlus rohkem kui veerand sajandit
Pierre Boulez ’ asutatud Institute for Research and Coordination inAcoustics/Music (akustika/muusika uurimis- ja koordineerimisinstituut) onseotud PompidouKeskusega ja tegutseb Prantsusmaa kultuuriministeeriumi egiidi all. Alates selle loomisest 1977. aastal onIrcami peamine missioon olnud soodustada viljakat suhtlust teadusuuringute,tehnoloogiaarenduse ja kaasaegse muusika loomise vahel. Need valdkonnad moodustavad peamise raamistiku kogu selle tegevuseleSTMSi laboris, kus koos seitsme uurimisrühmaga asuvad heli- ja muusikateadustening -tehnoloogiate erinevad komponendid.
Renault Grupi jaoks on Ircam töötanudalates 1994. aastast väga erinevate teemadega, näiteks mootori helikvaliteet,kuuldavad hoiatused, salongi helimaastik ja sõiduki välised helilahendused.Viimasel ajal on Ircam ning eelkõige Andrea Cera ja Nicolas Misdariis töötanuduurimisprojektidega, mis on seotud Renault ZOE ning ideeautodega DeZir,Frendzy, Twin Z, TreZor ja SYMBIOZ.